Wprowadzanie i przeglądanie informacji o wykonaniu

Dłuższa przerwa w pracy może spowodować utratę jej efektów w wyniku wygaśnięcia połączenia z serwerem internetowym. Dlatego co kilka-kilkanaście minut warto wymusić wymianę informacji pomiędzy Modułem dla szkół a serwerem. Można to zrobić m.in. zapisując dane w pamięci tymczasowej (np. za pomocą funkcji Sprawdź i zapamiętaj na karcie Edycja).

Żeby ręcznie wprowadzić lub przejrzeć istniejące informacje o wykonaniu planu finansowego, należy:

Użytkownik, który ma prawo do przeglądania lub modyfikowania danych tylko jednej jednostki sprawozdawczej, nie wykonuje tej czynności.

            
            Rysunek     Zakładki służące do wybierania okresu, którego dotyczy informacja o wykonaniu planu finansowego.

 

Do wybierania okresu, do którego odnosi się sprawozdanie z wydatków lub dochodów planu finansowego służą zakładki z nazwami miesięcy lub kwartałów oraz zakładka Roczne <rok>, służąca do wprowadzania sprawozdania rocznego.

Sprawozdania o wykonaniu sporządza się narastająco (podobnie jak sprawozdania Rb), tzn. że po wybraniu zakładki Wydatki lub Dochody, a następnie okresu sprawozdawczego np.  maj otwierane jest sprawozdanie z informacjami o wydatkach lub dochodach za okres od początku roku do końca maja.

Zakładki te oznaczane są kolorami.

Status wykonanie gotowe informuje uprawnionych użytkowników modułu Wykonania (w urzędzie organu prowadzącego) o zakończeniu prac nad sprawozdaniem z wydatków lub dochodów planu finansowego. W związku z tym mogą oni nadać temu sprawozdaniu status wstępnie zaakceptowane lub zatwierdzone – statusy te uniemożliwiają wprowadzanie zmian do sprawozdania.

W przypadku wprowadzenia niewłaściwych wartości wykonania planu finansowego należy zwrócić się do pracownika organu prowadzącego o przywrócenie statusu na wykonanie w trakcie opracowywania wydatków i/lub dochodów w celu umożliwienia wprowadzenia poprawek.

            
            Rysunek     Podgląd sprawozdania o wykonaniu planu finansowego w części wydatków.

 

Do przeglądania informacji o wykonaniu służy karta Podgląd. Na karcie tej znajdują się odpowiednio zakładki przeznaczone do wyświetlania informacji o wydatkach i dochodach oraz w przypadku Rb-28s  zakładka [4990] niewłaściwe obciążenia oraz uznania i dochodach.

Do wprowadzania informacji o wykonaniu służy karta Edycja. Na tej karcie również znajdują się odpowiednio zakładki przeznaczone do wyświetlania informacji o wydatkach i dochodach oraz w przypadku Rb-28s zakładka [4990] niewłaściwe obciążenia oraz uznania. Przed wprowadzeniem lub modyfikacją danych należy z listy rozwijanej wybrać kolumnę sprawozdania (np. Koszty, Wydatki, Zaangażowanie lub Należności, Przychody).

Po zakończeniu wprowadzania danych do kolumny sprawozdania należy kliknąć przycisk Sprawdź i zapamiętaj, co spowoduje sprawdzenie czy wszystkie wprowadzone dane są wartościami liczbowymi i czy nie przekraczają one planu oraz zapisanie ich w pamięci tymczasowej.

Odrębnie należy wprowadzić i zapisać dane odnoszące się do poszczególnych kolumn sprawozdania.

Funkcja Sprawdź i zapamiętaj nie zapisuje zmian w bazie danych Sigmy. Żeby wprowadzone zmiany zapisać w bazie danych, należy kliknąć zakładkę Zapisz, a następnie kliknąć przycisk Zapisz wykonanie planu w bazie danych.

Pamięć tymczasowa znajduje się na serwerze internetowym, dlatego wygaśnięcie lub zerwanie połączenia z serwerem powoduje utratę wszystkich zmian, które nie zostały zapisane w bazie danych.

Przed zapisaniem trzeba określić status informacji o wykonaniu. Jeśli informacja ta nie jest kompletna lub wymaga jeszcze sprawdzenia, należy nadać jej status wykonanie w trakcie opracowywania. Jeżeli dane są kompletne i poprawne, należy nadać im status wykonanie gotowe.

Status wykonanie gotowe informuje uprawnionych użytkowników głównego modułu Wykonania (w urzędzie organu prowadzącego) o zakończeniu prac nad sprawozdaniem z wydatków i/lub dochodów planu finansowego. W związku z tym mogą oni nadać temu sprawozdaniu status wstępnie zaakceptowane lub zatwierdzone – statusy te uniemożliwiają wprowadzanie zmian do sprawozdania.


Rysunek     Edycja sprawozdania z wykonania wydatków planu finansowego  – wybór kolumny sprawozdania.

Sprawdzenie poprawności sprawozdań Rb

Sigma umożliwia sprawdzenie poprawności wprowadzonych przez jednostki sprawozdawcze danych o wykonaniu. Mechanizm kontroluje powiązania pomiędzy poszczególnymi elementami sprawozdania Rb według następujących warunków:

T1 Wydatki wyższe niż plan

T2 Wydatki + zobowiązania wyższe niż plan

T3 Wydatki + zobowiązania wyższe niż zaangażowanie

T4 Zaangażowanie wyższe od planu i niższe od wydatków

Żeby sprawdzić poprawność wprowadzonych wartości o wykonaniu części wydatkowej w obrębie poszczególnych rozdziałów i paragrafów, należy:

Użytkownik, który ma prawo do przeglądania lub modyfikowania danych tylko jednej jednostki sprawozdawczej, nie wykonuje tej czynności.




Szczegółowość kontroli sprowadza się do analizy poszczególnych paragrafów i rozdziałów. Jeżeli przekroczenie dotyczy wybranej pozycji w paragrafie, ale wartość całego paragrafu spełnia wymienione powyżej warunki mechanizm kontrolujący nie pokaże nieprawidłowości dla paragrafu. Jeżeli przekroczenie dotyczy wybranego paragrafu w rozdziale, ale wartość całego rozdziału spełnia warunki mechanizm również nie pokaże nieprawidłowości dla rozdziału. Nieprawidłowości sygnalizuje kolor czerwony.

Zobacz też

Importowanie informacji o wykonaniu

 


Spis treści