Dłuższa przerwa w pracy może spowodować utratę jej efektów w wyniku wygaśnięcia połączenia z serwerem internetowym. Dlatego co kilka-kilkanaście minut warto wymusić wymianę informacji pomiędzy Modułem dla szkół a serwerem. Można to zrobić m.in. zapisując dane w pamięci tymczasowej (np. za pomocą funkcji Sprawdź i zapamiętaj na karcie Edycja).
Żeby przygotować wniosek o zmianę planu finansowego, należy:
Wybrać jednostkę sprawozdawczą, do której ma się odnosić ta operacja.
Użytkownik, który ma prawo do przeglądania lub modyfikowania danych tylko jednej jednostki sprawozdawczej, nie wykonuje tej czynności.
W menu użytkownika Modułu dla szkół kliknąć pozycję Nowy wniosek o zmianę planu, co spowoduje wyświetlenie okna służącego do wskazywania planów i sporządzonych wcześniej wniosków o zmianę planów.
Kliknąć plan, do którego ma odnosić się składany wniosek.
Wprowadzić propozycje modyfikacji struktury lub wartości planu.
Aby dodać do struktury brakujący rozdział, paragraf i pozycję należy:
Kliknąć zakładkę Paragrafy i wybrać paragrafy klasyfikacji budżetowej, które mają być uwzględnione we wniosku o zmianę planu. W tym celu należy:
Za pomocą znajdującej się w górnej części karty
Paragrafy listy rozwijanej
Grupa paragrafów wybrać jedną z grup
paragrafów, co spowoduje wyświetlenie w lewej części karty listy
paragrafów, które mogą być uwzględnione w planie oraz źródło
finansowania.
Paragrafy dochodów i przychodów oznaczone są literą
D, a paragrafy wydatków i rozchodów –
literą W.
Na listach dostępnych paragrafów znajdują się te paragrafy, którym w
głównym module Plany finansowe Sigmy przypisano co najmniej jedną
pozycje (części składowe) w słowniku planów finansowych.
Zaznaczyć paragrafy, które mają być
uwzględnione w planie.
Żeby jednocześnie zaznaczyć klika paragrafów, można na przykład klikać
je przy wciśniętym klawiszu Ctrl.
Kliknąć przycisk Dodaj
zaznaczone.
Kliknięcie tego przycisku powoduje zapisanie zmian w pamięci
tymczasowej.
Powtórzyć powyższe czynności dla innych grup paragrafów.
Kliknąć zakładkę Pozycje i dla każdego z wybranych wcześniej paragrafów określić pozycje (części składowe paragrafów), które mają być uwzględnione w planie oraz wybrać zadanie.
Kliknąć zakładkę Rozdziały i wybrać rozdziały klasyfikacji budżetowej, które mają być uwzględnione w planie.
Za pomocą przycisku Usuń zaznaczone nie można usunąć paragrafów i pozycji wykorzystanych w strukturze planu (oznaczone kolorem niebieskim), do którego jest składany wniosek o zmianę planu.
Aby wprowadzić i zmodyfikować wartości planu należy przejść na kartę Edycja.
Na karcie Edycja widoczne są dwie kolumny z wartościami poszczególnych pozycji planu. Lewa kolumna zawiera wartości zawarte w zatwierdzonym planie i nie można jej zmieniać, w prawej kolumnie można wpisywać propozycje nowych wartości planu.
Po zakończeniu edycji należy kliknąć przycisk Sprawdź i zapamiętaj, co spowoduje sprawdzenie czy wszystkie wprowadzone dane są wartościami liczbowymi i zapisanie ich w pamięci tymczasowej.
Pamięć tymczasowa znajduje się na serwerze internetowym, dlatego wygaśnięcie lub zerwanie połączenia z serwerem powoduje utratę wszystkich zmian, które nie zostały zapisane w bazie danych.
Strukturę wniosku o zmianę planu finansowego i wprowadzone wartości można obejrzeć na karcie Podgląd.
Status projekt gotowy informuje uprawnionych użytkowników głównego modułu Sigmy (w urzędzie organu prowadzącego) o zakończeniu prac nad wnioskiem o zmianę planu. W związku z tym mogą oni nadać temu projektowi status wstępnie zaakceptowany lub plan zatwierdzony.